مردم یار

زنده باد نام تو هاشمی رفسنجانی

مردم یار

زنده باد نام تو هاشمی رفسنجانی

تاریخ انقلاب را بی نام هاشمی نمی توان مطالعه کرد


از هر زاویه ای می خواهید به وقایع انقلاب اسلامی نگاه کنید فرقی نمی کند؛

مبارزه و زندان،
دفاع مقدس(جنگ و صلح)،
مجلس،
ریاست جمهوری،
مجمع تشخیص مصلحت،
مجلس خبرگان،
انتخاب رهبری،
نماز جمعه،
انتخابات مختلف کشور
و ...

به هرحال نمی شود دفتر تاریخ انقلاب اسلامی را بدون نام هاشمی رفسنجانی مطالعه کرد. در این میان تعابیر مختلفی هم در ارتباط با شخصیت آیه الله از طرف حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری عنوان شده است که هر کدام نشان دهنده بار معنایی خاصی در ارتباط با اثرگذاری ایشان در اتفاقات بعد و قبل پیروزی انقلاب اسلامی است.

اما اکنون زمانه به کلی فرق کرده است. به صورتی که آیه الله هاشمی دوران متفاوتی را پیش روی خود می بیند. از یک طرف انقلاب اسلامی، آرمان های نظام و علاقه، خاطرات و ارتباط غیر قابل انکار فی مابین ایشان با امام(ره) و رهبری است و از طرف دیگر فشارهای جانبی برخی اطرافیان و افرادی که امروز کاسه داغ تر از آش نظام شده اند. منظورم همان افرادی است که ایشان را ترغیب کردند تا پای میز ثبت نام داوطلبان ریاست جمهوری وزارت کشور حاضر شود و انگشت خود را جوهری کند.(در نگاه خوش بینانه بخوانید دوستان نادان)

در این مرقومه نه قصد مدح آیه الله است نه ذم ایشان. چون اصولاً به نظرم نوشتاری که محتوایش له یا علیه باشد ناخود آگاه زاویه پیدا کرده و به سمت القای نظرات شخصی گرایش پیدا می کند. تنها می خواهم با در نظر داشتن نیمه پرلیوان هاشمی نکاتی بیان کنم.
از آیه الله چیزهای زیادی دیده بودیم که امروز دیگر نمی بینم (یا کمتر می بینیم). مثل شادابی صورت، آرامش سیرت، جوانی، همراهی صریح و بدون شرط با نظام و رهبری و... که این مسائل تا بدانجا رسیده است که به نظر شورای نگهبان صلاحیت ایشان برای ریاست جمهوری احراز نگریده است. اما در این میان هنوز هم در وجود آقای هاشمی نقاط قوت بسیاری وجود دارد که باید کماکان از آن برای منافع نظام بهره گرفت. برخی از این خصوصیت ها عبارتند از:

۱- به شهادت اکثر سیاسیون، رسانه ها و مردم تا قبل از ثبت نام آیه الله در انتخابات آن شور و هیجان لازم برای یک انتخابات پرشور وجود نداشت. ولی خبر ثبت نام ایشان در آخرین دقایق به ناگاه هیجان قابل توجهی در میان مردم و رسانه ها به وجود آورد. خوب این یعنی هنوز نسبت به وی سطح قابل توجهی از اقبال مردمی و جریان عمومی وجود دارد که باید از آن برای مصالح نظام بهره برد. (همین الان ملاحظه کنید چند در صد اخبار و تحلیل های رسانه ها در ارتباط با وی می باشد.)

۲- آقای هاشمی به دلیل حضور در اکثر جریانات انقلاب اسلامی تاریخ گویا و زنده ی نظام است. باید قدر این تاریخ زنده ی انقلاب را دانست و از اطلاعات محرمانه و غیرمحرمانه او برای تکمیل تاریخ انقلاب بهره برد.

۳- شاید به خاطر شرایط سنی یا هر مصلحت دیگری که شورای نگهبان تشخیص داده است، شرایط امروز وی دیگر برای ریاست جمهوری مناسب نباشد ولی تا زمانی که بر اساس حکم رهبر معظم انقلاب مسئولیت مجمع تشخیص بر عهده آیه الله است سایر ارکان و عناصر نظام باید توان و نظر وی را صائب بدانند.

۴- بخواهیم یا نخواهیم آقای هاشمی زبان بعضی از کشورهای خارجی را بهتر از دیگر مسئولان سیاسی کشور می داند(خصوصاً کشورهای عربی). هرچند امروز واژگان گفتمان سازش و مقاومت در ادبیات سیاسی کشور بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. ولی به هرحال می توان از تجربه، توان و نفوذ وی در برخی از مراودات بین المللی با در نظر گرفتن مصالح کشور بهره برد و فرصتی گرانقدر برای نظام است.

۵- علی رغم تمامی اتفاقاتی که در سالهای اخیر در ارتباط با آقای هاشمی در کشور ایجاد شده است، هنوز هم زمانی که در مناسبت های مختلف مردم، چهره وی را در کنار رهبری مشاهده می کنند احساس خوبی دارند. نمی دانم چرا بعضی ها دوست دارند مرتب اختلاف و افتراق بین آقای هاشمی و رهبری را تبلیغ کنند. حتی اگر فرضاً این اختلاف هم وجود داشته باشد تلاش برای محو کردن هاشمی از نظام و انقلاب خلاف نظر صریح رهبر معظم انقلاب در ارتباط با جذب حداکثری است.

هر چند قبل از ثبت نام آقای هاشمی گفتم: "خدا کند که نیایی" و کماکان بر این مسأله اعتقاد دارم و همچنین معتقدم خیلی از رفتارها، سکوت ها،بیانیه ها و موضع گیری های ایشان جای نقد دارد ولی باید برای نقد آقای هاشمی رفسنجانی چند نکته را لحاظ کرد:

اول اینکه در نقد یا تأیید افراد نباید جلوتر یا عقب تر از رهبری حرکت کرد. برخی تعابیر امروز در مورد آقای هاشمی بیان می شود که به نظر، با ادبیات رهبر معظم انقلاب فاصله زیادی دارد.

دوم اینکه باید به گونه ای نقد کرد که از آن بوی تخریب و عناد به مشام نرسد.

سوم اینکه هدف نقد باید در جهت جذب حداکثری - آن گونه که رهبری تأکید دارند- باشد نه تلاش برای ریزش نیروهای انقلاب.

چهارم اینکه نقد هاشمی کار هر کسی نیست.

و سخن آخر اینکه خدا کند فعلاً که آرامش نسبی در فرآیند انتخابات برقرار است بیانیه های آنچنانی صادر نشود و آیه الله هاشمی تا پایان در کنار نظام و رهبری باشد تا کشور بتواند از آنچه که هنوز هاشمی برای مصالح نظام دارد به نحو احسن استفاده کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد