مردم یار

زنده باد نام تو هاشمی رفسنجانی

مردم یار

زنده باد نام تو هاشمی رفسنجانی

حسن روحانی: هاشمی رفسنجانی تاکید دارد که در انتخابات بمانم

 کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: بعد از آنکه آیت الله هاشمی از رقابت کناره گیری کردند یعنی کاری کردند که رقابت نکند، خدمت ایشان و سایر بزرگان رسیدم همه آنها تأکید بر ماندن و استوار بودن من در این راه داشتند.

به گزارش مهر، حسن روحانی ، کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در نشست خبری که امروز شنبه در ستاد انتخاباتی اش برگزار شد، در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه درباره دیدار شما با آیت الله هاشمی رفسنجانی روایت های متفاوتی وجود دارد و از طرفی حمایت ایشان از شما تکذیب شده ، اصل دیدار را شرح دهید، گفت: من بعد از آنکه آیت الله هاشمی از رقابت کناره گیری کردند یعنی کاری کردند که رقابت نکند، خدمت ایشان و سایر بزرگان رسیدم همه آنها تأکید بر ماندن و استوار بودن من در این راه داشتند.و آیت الله هاشمی تأکید کردند که من در انتخابات بمانم.


در ابتدای این نشست روحانی با تأکید بر اهمیت انتخابات به خاطر شرایط ویژه کشور گفت: دو مسئله را برای حل مشکلات کشور مهم می دانم که اولین آن عقلانیت ، تدبیر و در کنارش ایجاد اجماع در میان مسئولان عالی رتبه نظام است.

وی مسئله دوم را وفاق عمومی و انسجام ملی خواند و افزود: ریشه مشکلاتی که کشور در سال های اخیر با آن مواجه شده که در بخش اقتصادی و چه در بخش های فرهنگی و اجتماعی ویا سیاست داخلی و خارجی از افراط ها و تفریط ها نشأت می گیرد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری، ادامه داد: مشکل این بوده که یا افراط و یاتفریط کردند و مسیر اعتدال را نپیمودند . از عقلانیت و تدبیر استفاده نشده و از آن مهم تر مسیر اجماع سازی در میان مسئولان رده بالا طی نشده است.

روحانی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مهر مبنی بر اینکه در برنامه گفتگوی ویژه خبری درباره تعداد سانتریفیوژهای نصب شده در زمان مسئولیت شما در دبیرخانه شورایعالی امنیت ملی در بخشی از گفتگو اشاره کردید که سه هزار سانتریفیوژ و در بخشی دیگر 1700 سانتریفیوژ فعال شده است که بعد از آن ابهاماتی درباره تعداد سانتریفیوژهای نصب شده بوجود آمد. تعداد اصلی این سانتریفیوژها چه میزان است؟، اظهار کرد: 1700 سانتریفیوژ مونتاژ شده آماده شده بود و 3 هزار سانتریفیوژ برای آماده کردن این قطعات فعال شده بود. هر دو رقم صحیح است.

روحانی با بیان اینکه امروز در کشور سیاست نخبه ستیزی دنبال می شود، ادامه داد: مشکل ما امروز نخبه ستیزی است، باید در کشور نخبگان را جذب می کردیم اما علی رغم تاکید مقام معظم رهبری نه تنها از نخبگان استفاده نشد بلکه آنان را در سیاست عملی به انزوا کشاندیم.

وی تاکید کرد: یادمان باشد اگر بناست مشکلات داخلی را حل کنیم راهی جز وفاق و اتحاد نداریم. عمیق کردن شکاف ها و حزبی- جناحی کردن آنها مسیر نادرستی است که تاکنون پیموده شده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه عده ای به افراد برچسب می زنند تا آنها را از صحنه دور کنند، گفت: در سابق عده ای متخصص تقوا بودند و به تقوا نمره می دادند عده ای متخصص تعهد بودند و به میزان تعهد نمره می دادند. اکنون عده ای متخصص درجات فتنه و بصیرت شده اند. حال اینکه در کدام دانشگاه این را یاد داده اند و چه کسی به آنها این را القاء کرده است، بماند. هر کس قدبلندتر بود به آن برچسب می‌زنند و طبیعتا هر کس قد کوتاه تر بود به آن برچسب نمی رسید. خواستند قدبلندها را حذف کنند چطور خود را خسته کردند؟

روحانی گفت: موجی که برای حمایت از آیت الله هاشمی در انتخابات ایجاد شد نشان داد برچسب ها چقدر بی ارزش بودند. خیلی احساس خستگی کردند و دیدند سال ها خود را خسته کرده اند آب در هاون کوبیدند و به جایی نرسیدند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: مهم تر از اینکه آیت الله هاشمی در صحنه انتخابات نیست، موج و شادی و امیدی است که نشان داد هر چه هم ابر غلیظ و سیاه باشد آفتاب برای همیشه پشت ابر باقی نمی ماند. می دانید تبریک از آنِ کیست؟ از آنِ ملت ایران و هوشیاری ملت است.

وی با اشاره به اینکه اولین حماسه سیاسی هوشیاری و عکس العمل و حمایت مردم در مسائل سیاسی بود، گفت: مردم ما هوشیارتر از آنند که با چهار شعار واقعیت های ذهنی شان عوض شود.

روحانی گفت: بعد از این حوادث من با خیلی ها از جمله هاشمی رفسنجانی مشورت کردم هاشمی من را تشویق کرد در این مسیر استوار بمانم حتی یکی از عزیزان به من گفت اکنون بار سنگین تری بر دوش خود احساس کنید. هاشمی به من گفت این مسیر را ادامه بده ولی بدان در انتخابات تخریب ها زیاد می شوی خود را آماده کن.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: من خود را آماده کرده ام 8 سال است که آماده ایم هشت سال ممنوع التصویر مصاحبه بودیم البته مهم نیست فقط یکبار به رسانه ملی آماده ام آن هم به دستور صریح رهبری. این روزها خیلی حرف ها را می شنویم دوستان من در ستاد انتخاباتی انعکاس خبرهای من را از نظر زمانی و کیفیتی جمع کرده اند.

وی با بیان اینکه دلم می خواهد رسانه ملی باشد، نه میلی و رسانه میلی مشکل آفرین است، گفت: رسانه ملی باید به گونه ای باشد که همه مردم احساس کنند که این رسانه برای آنهاست. عده ای می خواستند انتخابات را مهندسی کنند که رهبری و مردم ایستادند و تمام شد. عده ای می خواهند رقابت کاندیداها را مهندسی کنند که انشاءالله رسانه ملی چنان هوسی نداشته باشد.

وی تاکید کرد: رقابت کاندیداها را مهندسی نکنیم بگذاریم فضا باز باشد و این هشت نامزد باهم در فضایی باز رقابت کنند و مردم با احساس آرامش انتخاب کنند.

روحانی با بیان اینکه من خودم صدا و سیمایی بودم قبل از اینکه اینها اینجا باشند، ادامه داد: در گفتگوی ویژه خبری من ناچار شدم پاسخ سوالات مجری برنامه را بدهم ، چرا اینقدر ناراحت شدند و باشگاه خبرنگاران جوان را وادار کردند مطالبی علیه من کار کنند و بعد بگویند سایتمان حک شده اگر حک شده چگونه سایت آپ می ماند؟ در سایتشان به ما اتهام زدند و فحش دادند و بعد هم دو خط عذرخواهی کردند و گفتند اشکال فنی است.

وی افزود: اگر سایت دیگری بود و در یکی از کامنتهایش ایرادی داشت آن سایت را می بستند اما ما به کمیته خبر و مسئولان شکایت کردیم. ولی هیچ نتیجه ای نداشت. مردم ما خوب قضاوت می کنند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به مناظره های دیروز که از صدا و سیما پخش شد، گفت: دیروز چه بود چه صحنه ای بود من را یاد کلاس اول دبستان و مدیری که ما را تست می کرد، می انداخت.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: البته این مهم نیست که به کاندیدا توهین شود ، موضوع این است که به ملت ایران توهین شد. میلیون ها نفر دیروز منتظر بودند تا از رسانه ملی رقابت 8 کاندیدا را ببینند مردم فکر می کردند رسانه ملی فرمان رهبری را اجرا می کند و زمینه ساز حماسه سیاسی می شود، اما متاسفانه چیز دیگری شد. صدا و سیما یادش باشد ما نمی خواهیم با صدا و سیما رقابت کنیم بلکه این هشت نامزد قرار است با هم رقابت کنند.

روحانی با تاکید بر اینکه نامزدهای انتخاباتی باید با هم رقابت کنند، بیان کرد: این کاندیداها نه می خواهند با کشور، نه با بزرگان و نه رسانه ملی رقابت کنند، بلکه بین خودشان به صورت اخلاقی و مودبانه با هم رقابت دارند آن هم برای تسهیل انتخاب مردم است.

وی ادامه داد: هر کس رئیس جمهور شد برایش مبارک باشد، تصمیم با مردم است مردم ما فهیم هستند ما که صددرصد به مردم اعتماد داشتیم و داریم اینها مهم نبوده و نیست، اهانت به مردم هم می گذرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به مناظره روز گذشته افزود: حادثه دیروز وسیله تمسخر در رسانه های بیگانه شد من یک چیز می‌گویم توان رسانه ای ایران زیر علامت سوال قرار گرفت و مسئولان نتوانستند یک رقابت خوب و جذاب را سامان دهند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه توان رسانه ای به اندازه توان هسته ای مهم است، گفت: توان هسته ای ما را توان رسانه ای باید جا بیاندازد. رسانه ملی نباید مردم ما را اقناع کند بلکه باید افکار عمومی مردم دنیا را اقناع کنند. دیشب شاهد بودید که چه اس ام اس هایی در خصوص مناظره ها رد و بدل شد. کار رسانه ملی برای مناظره ها این بود؟ دیروز گفتم جای مرحوم نوذری در این برنامه خالی بود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: اینها مهم نیست از این ساعت از رسانه ملی توقع داریم رسانه میلی تبدیل به رسانه ملی شود. برای مردم تلاش کند و صحنه را برای یک رقابت سالم آماده کند.

وی گفت: به علت مسائلی که این روزها پیش آمد و آیت الله هاشمی نتوانست در صحنه باشد خدمت ایشان عرض کردم از فرصتی که من برای فیلم مستندم دارم حاضرم بخشی از این فرصتم را در خدمت ایشان قرار دهم ما 35 سال باهم کار کردیم و نظرات مشترکی داریم خیلی علاقه مندم نظرات مشترک ما با بیان جذاب ایشان در مستندم باشد. و این اعلام آمادگی را کردیم.

روحانی در پایان اظهاراتش برای کاظم معتمدنژاد پدر علم ارتباطات ایران که اکنون در کما است، آرزوی سلامت، صحت و طول عمر خواست.

در ادامه این نشست روحانی پاسخگوی سوال خبرنگاران شد و در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه خبر سیما مبنی بر اینکه مبنی به جز مناظره دیشب آیا سایر برنامه های انتخاباتی صدا و سیما مشکلی داشته است، گفت: دوستان ما در ستاد در خصوص سایر برنامه ها و انعکاس آنها مشکلاتی دارند ولی در عین حال از صدا و سیما تشکر می کنم برای زحماتی که می کشند. دیروز هم زحمت صدا و سیما مفید واقع شد چون توانست هشت کاندیدا را به اجماع برساند، هشت نامزد در خصوص نحوه اداره این برنامه اعتراض داشتند.

حجت الاسلام حسن روحانی در نشست خبری که امروز شنبه در ستاد انتخاباتی اش برگزار شد در پاسخ به این سوال که ریاست جمهوری از نظر شما چه جایگاهی دارد؟ اظهار کرد: مسئولیت ریاست جمهوری روشن است. رئیس جمهور خواستار مذهب رسمی، قانون اساسی و... است. او وظیفه دارد اصول قانون اساسی را نسبت به سیاست خارجی اجرا کند و مهمتر از همه حقوق شهروندی و حقوق ملت که در فصل سوم قانون اساسی آمده و متاسفانه فراموش شده است را محقق کند.

وی با بیان اینکه برای آن آمده ام که اصل به اصل قانون اساسی را اجرا کنم افزود: در قانون اساسی آمده است که تمام افراد ملت ایران در برابر قانون یکسان هستند و از حقوق شهروندی یکسان برخوردارند. اگر از 100 نفر به صورت رندوم 60 نفر گفتند که حقوق شهروندی برای همه یکسان است بنده قبول می کنم در غیر این صورت قانون اساسی بر زمین مانده است.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه رهبر معظم انقلاب برای اداره کشور سیاست های کلی را آن هم با گرفتن نظر مشورتی ابلاغ می کند، تصریح کرد: بهتر است این را اشاره کنم تا برخی دشمنان فکر نکنند در کشور ما دیکتاتوری است و یک فرد تصمیم می گیرد. رهبر معظم انقلاب نظر مشورتی مجمع را می گیرد و سپس آن را ابلاغ می کند. بعد از مشورت رهبری و ابلاغ سیاست های کلی تصمیم بر عهده، هیات وزیران و نهادهای دیگر است.

وی ادامه داد: در قسم نامه ای که رئیس جمهور آن را در ابتدای دوران مسئولیتش یاد می کند یک رئیسی جمهور خواستار استقلال و آزادی است. اگر جایی رئیس جمهور ملاحظه کرد آزادی خدشه دیده وظیفه اش پاسداری از آن است. آن کسی که رئیس جمهور می شود سوگند شرعی در برابر خداوند، قرآن مجید، ملت و قانون یاد می کند. همه باید توجه داشته باشند که رئیس جمهور در برابر وظایفی که در قانون آمده باید متعهد باشد.

روحانی در پاسخ به این سوال که گفته می شود حامیان آیت الله هاشمی رفسنجانی با عدم احراز صلاحیت وی حاضر نیستند به شما رای بدهند، گفت: بگذارید مردم تصمیم بگیرند چرا که آنها به خوبی نزدیکی ها و قرابت های افراد را می شناسند. از طرفی مردم می خواستند به شیوه، فکر و راه هاشمی رای بدهند بهتر است ما هم در توهمات گیر نیافتیم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم در پاسخ به این سوال که حمایت ضمنی آقایان هاشم وی خاتمی از شما شانس تان را برای پیروزی چقدر می دانید و اگر رئیس جمهور شوید با توجه به حاکمیت اصولگرایان چقدر به اجرای برنامه های تان امیدوارید، خاطرنشان کرد: امروز مساله اصلی قرار گرفتن افراطی گری در برابر میانه روی است. معتقدم افراط را باید کنار بگذاریم چون مخالف آن هستم. همه کسانی که در ایران با افراط مخالفند رای خواهند داد و اعتقاد دارم مخالفان افراط به بنده رای می دهند.

وی با بیان این که مردم در انتخابات ریاست جمهوری یا افراط و یا اعتدال را انتخاب خواهند کرد ادامه داد: برخی فکر می کنند که صندوق با ما قهر است اما همه امیدم این است که هیچکس با صندوق های رای قهر نکند. البته یک بدبینی هم وجود دارد که برخی می خواهند انتخابات سرد بماند که انشاءالله این طور نباشد و همه ما سعی کنیم که فضای انتخابات را گرم کنیم.

روحانی درباره بخشی از سوال که معطوف به همکاری وی با اصولگرایان حاکم در مسئولیت های مختلف بود عنوان کرد: من با همه اصولگرایان منطقه کار کرده ام و این همکاری را ادامه خواهم داد. هیچ مشکلی هم در این زمینه نداشته و نداریم چرا که در حال حاضر در مرکز استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با برخی از اصولگرایان معتدل همکارم و سابقاً هم در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و مجلس با این افراد کار کرده ام.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به حضور 5 کاندیدای اصولگرا فکر می کنید در بین این طیف کسانی باشند که به شما رای بدهند و اگر آقای هاشمی بپذیرد در فیلم مستند شما حضور داشته باشد آرایتان در بین اصلاح طلبان افزایش خواهد یافت یا خیر؟، تصریح کرد: این که ایشان از این فرصت استفاده خواهد کرد یا نه بر عهده خودشان است. چند نفر مشوق های اصلی من برای حضور در انتخابات بودند که یکی از آنها شخص آقای هاشمی بود و در مشورت هایی هم که با آقای خاتمی داشتم ایشان هم از حضور من در انتخابات خرسند بودند و بنده را به حضور در این عرصه تشویق کردند. حتماً اصولگرایان معتدل به من رای می دهند و بخش بزرگی ا این طیف هم در صورت ادامه حضور آقای هاشمی به او رای می دادند چرا که از افراط خسته بودند.

در ادامه این نشست یک فرد بازنشسته در جلسه حضور یافت و خواستار سخن گفتن روحانی درباره بازنشستگان شد که او هم در خصوص مشکلات این قشر نکاتی را بیان کرد.

روحانی در پاسخ به سوال خبرگزاری دولت مبنی بر اینکه در سخنان تان به عده ای اشاره کردید که در حال برچسب زدن انحراف و فتنه به افراد هستند گفت: بنده کلمه انحراف را به کار نبردم شما این موضوع را به سخنان من اضافه کردید.

وی در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه مذاکره شما با آقای عارف برای اجماع به کجا رسیده است، تاکید کرد: اساساً دنبال این هستم که شکاف های ساختگی ادامه پیدا نکند و این شکاف ها در جامعه کم شود. هدف من ایجاد رفاه و وحدت است که معتقدم باید این موضوعات در برابر دشمنان تقویت شود. با آقای عارف درباره اجماع صحبت خاصی نداشتم اما عده ای دنبال این موضوع هستند و این سخنان را مطرح می کنند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری که پرسید نظر قطعی آقایان هاشمی و خاتمی درباره کاندیداتوری شما کی مشخص می شود، خاطرنشان کرد: بنده در دو دوره ریاست جمهوری این دو بزرگوار با آنها کار کرده ام. البته سابقه دوستی ما مربوط به قبل از انقلاب است اما برخی از تجربیات آن دوره 16 ساله قطعاً برای کار اجرا مفید خواهد بود. درباره حمایت آنها هم صبر کنید فکر می کنم که بالاخره دود سفید مشاهده شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد