مردم یار

زنده باد نام تو هاشمی رفسنجانی

مردم یار

زنده باد نام تو هاشمی رفسنجانی

آیا رابطه ایران و عربستان احیاء می شود؟


مهم ترین سوالی که امروز در داخل و خارج ایران بعد از اعلام حضورهاشمی رفسنجانی برای اتنخابات ریاست جمهوری آتی مطرح است این است که آیا روابط گرم اعراب و ایران در آینده نزدیک دوباره احیاء می شود؟



ورود ناگهانی و در اخرین لحظه  آقای هاشمی رفسنجانی در صحنه انتخابات 92 باعث ایجاد تغییر جدی در معادلات سیاسی و دگرگونی در برنامه سیاسی سایر کاندیداها شد.

آیت الله هاشمی از سویی دارای ارتباطات گسترده بین المللی وازسوی دیگر دارای حکمت و تجربه بسیار در ابعاد مختلف سیاست بین المللی می باشد که این موضوع در دوران ریاست جمهوری وی، ثبات سیاسی لازم را در عرصه بین المللی برای جمهوری اسلامی ایران به ارمغان آورد.

آقای هاشمی رفسنجانی در داخل ایران نیز به عنوان شاخص حمایت کننده از طبقه متوسط جامعه در میان عموم مردم و همچنین حامی جریان های اصلاح طلب و بخشی از اصول گرایان معتدل در بدنه سیاسی کشور مطرح است.

آیت الله هاشمی به عنوان چهره ای مذهبی و پرنفوذ هرگز مخالف جریان مذهبی در ایران نبوده و نیست، ولی به اعتدال اسلامی بسیار مقید است و از همین رو در طی سال گذشته در تقابل با جریان های افراطی مذهبی قرار داشته و دارد و بر روش اعتدال برای وحدت امت اسلامی پافشاری می کند.

هاشمی رفسنجانی در بین سیاسیون ایران نیز یک چهره فراجناحی ست . بدین شکل که در مقابل دوجریان عمده اصلاح طلب و اصول گرا ، هیچ گاه نه در مقام مخالفت کامل و نه در مقام موافقت کامل یا بر عکس آن قرار نمی گیرد و این اصلاح طلب ها و اصول گرایان هستند که در مقاطع مختلف به وی دور یا نزدیک می شوند وشاهد به همین دلیل است که آقای هاشمی هرگز ترسی از مواجه با تایید صلاحیت ها در 30 سال گذشته نداشته و امروز نیز ندارد.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور دارای قدرت پایدار منطقه ای ، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی همواره شاهد حضور دو جریان سیاسی اصلی در صحنه سیاسی خود بوده است که هر دوی آن ها دارای  اهداف مشترک برای خدمت به کشورشان هستند ولی باید توجه داشت که ایران مهم ترین نقش آفرین های خود را در منطقه و جهان را در زمانی ایفاء کرده که شاهد پرواز با هر دو بال سیاسی خود بوده است و از همین روست که امروز شاید خیلی تعجب آورنباشد که آقای هاشمی رفسنجانی تصمیم خود را به حضور در انتخابات اعلام کرد.

شکی نیست که در حال حاضر و آینده جمهوری اسلامی ایران نیازمند رویکرد کم تشنج برای روابط بین المللی و منطقه ای خود است و آقای هاشمی رفسنجانی در گذشته نه چندان دور در دهه 90 میلادی نه تنها موفق به ایجاد روابط بسیار گرم با کشورهای همسایه و عربی ایران شد بلکه با کشورهای غربی نیز با شیب مناسبی تنش زایی کرد .

امروز مهم ترین سوالی که امروز در داخل و خارج ایران بعد از اعلام حضورهاشمی رفسنجانی برای اتنخابات ریاست جمهوری آتی مطرح است این است که آیا روابط گرم اعراب و ایران در آینده نزدیک دوباره احیاء می شود؟.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد