مردم یار

زنده باد نام تو هاشمی رفسنجانی

مردم یار

زنده باد نام تو هاشمی رفسنجانی

آیت الله تمام شدنی نیست


اولین تصویر که از هاشمی رفسنجانی در ذهنم باقی است بر می گردد به زمانی که او رئیس دولت بود و محمد رضا رحیمی معاون اول کنونی احمدی نژاد سکاندار استاندار کردستان، هاشمی رفسنجانی که آن زمان هنوز حجت الاسلام خطابش می کردند به کردستان سفر کرده بود، وی در حالی که دست راستش را بلند کرده بود و از مردم تشکر می کرد من برای یک لحظه چهره اش را دیدم که البته آن تصویر با واقعیت چهره این روزهای آیت الله خیلی متفاوت بود ولی همچنان در پس چهره وی همان لبخند ملیحی که بعد از گذشت سالها همراه اوست، هویدا بود.

نوشتن از مردی که سن و سالش یک چیزی بیش از ۲.۷ برابر سن من می رسد به راستی کاری دشوار است ولی نوشتن از هاشمی رفنسجانی که از بدو پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون در متن تمامی تحولات کشور به صورت مستقیم حضور داشته به راستی موضوعی جذاب و البته دارای پندهای متعددی است.

هدف اصلی نوشتن از آیت الله هاشمی رفنسجانی است که این روزها به بحث اصلی هر کوچه و برزن تبدیل شده و نه تنها سیاسیون و اقشار خاص، که حتی مردم کوچه و بازار در مورد وی می گویند و تحلیل می کنند،کسی از همان سالهای قبل از پیروزی انقلاب اسلامی همواره در صحنه بوده و مردم یک بار در انتقاد از وی و بار دیگر در تقدیرش مبحاث مختلفی را مطرح کرده اند، مردم در طول بیش از سه دهه انقلاب یک بار در حمایتش حرف زده اند و بار دیگر او را نقد کرده اند ولی هاشمی چه بخواهد چه نخواهد همچنان در متن تحولات باقی است.

هاشمی رفسنجانی آنقدر در متن تحولات کشور نقش و حضور داشته که حتی در شرایطی هم که خود به نوعی در صحنه نبوده ولی به دلیل اهمیت و جایگاهی که دارد افراد رقیب و حامی وی را وارد مسائل کرده اند که نمونه اش را می توان به مسائل مناظره های تبلیغاتی سال ۸۸ و اتهامات محمود احمدی نژاد بر علیه وی و خانواده اش رجوع داد.

هاشمی در زمان های هم که مورد اقبال مردمی قرار نگرفته باز هم نقش مهم و تاثیر گذار خود را انجام داده و به همین دلیل است که وی در روزهای که از حوزه انتخابیه تهران برای حضور در مجلس شورای اسلامی نفر آخر شد باز هم مسائل مختلفی پیرامونش شکل گرفت و در روزی هم که از سوی شورای نگهبان برای حضور در انتخابات ریاست جمهور یازدهم رد صلاحیت شد باز هم به حرف نخست مردم در سراسر کشور تبدیل شد ولی نحوه مواجه این پیرمرد سیاست ایران با تمامی این تحولات در نوع خود کم نظیر است.

شاید حرف زدن در مورد رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی برای حضور در انتخابات ریاست جمهور تنها ۱۰ روز قبل حرفی خنده دار به نظر می رسید ولی امروز نه تنها این حرف خنده دار نیست بلکه هاشمی رفسنجانی رد صلاحیت شد و نکته مهم باز هم در مواجه وی با این اتفاق بود که بار دیگر ثابت کرد که وی در عین پختگی و با توجه به تحلیل های که دارد می داند چگونه باید رفتار کرد و همچنان رو به جلو رفت.

سخنان منطقی و سراسر پر از تجربه هاشمی رفسنجانی بعد از رد صلاحیت از سوی شورای نگهبان بار دیگر ثابت کرد که وی همچنان به دنبال انتخاب شیوه ای میانه است و به همین دلیل است که می توان ادعا کرد که آیت الله همچنان تمام نشدنی است.

هاشمی رفسنجانی بعد از رد صلاحیت از سوی شورای نگهبان به گونه ای رفتار کرد که منتقدان دیروزش لب به تمجیدش گشوند و این رفتار تنها از فردی بر می آید که هیچ گاه تمامی شدنی نیست.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد